BLOGGER TEMPLATES - TWITTER BACKGROUNDS

Wednesday, October 14, 2009

Makanan Seimbang

Makanan seimbang merupakan makanan yang harus dimakan untuk memastikan tubuh badan seseorang berfungsi dengan normal. Makanan seimbang memberikan kita tenaga untuk kegiatan harian. Makanan yang mencukupi, karbohidrat, protein dan lemak secara optimum, kandungan fiber yang mencukupi dan kandungan bahan galian, vitamin dan asid lemak.Makanan yang memberi tenaga dapat membina badan, dan dapat mengelakkan kita daripada mendapat penyakit. Amalan pemakanan sihat adalah satu faktor yang penting ke arah kesihatan sekeluarga dan seharusnya dipupuk dari rumah. Selain daripada menyelerakan dan mampu dibeli, makanan yang dikongsi bersama sekeluarga mestilah berkhasiat dan sihat. Makanan seimbang seharusnya memberi :

i. Tenaga makanan yang mencukupi untuk kegiatan harian.
ii. Karbohidrat, protein dan lemak secara optimum.
iii. Kandungan fiber yang mencukupi
iv. Kandungan bahan galian, vitamin dan asid lemak.

piramid makanan



Apa itu dia Piramid Makanan?

Piramid makanan ialah satu carta yang membantu kita untuk merancang pengambilan jenis-jenis makanan dan kuantiti makanan yang sesuai untuk kita setiap hari .

Berapakah kelas makanan terdapat dalam Piramid Makanan?

Makanan dibahagikan kepada 5 kumpulan utama yang diletakkan pada paras yang berbeza-beza di dalam Piramid Makanan Malaysia:

ARAS 1
Bijirin, Hasil Bijirin dan Ubi-ubian

Aras 1 Piramid Makanan mengandungi kumpulan makanan yang kaya dengan karbohidrat kompleks, yang merupakan sumber tenaga yang utama. Makanan ini juga membekalkan vitamin, mineral, serat dan sedikit protein. Di dalam setiap hidangan, makanan daripada kumpulan ini perlu diambil paling banyak. Contoh makanan bagi kumpulan ini adalah nasi, bubur, mi, mihun, roti, pasta, bijirin sarapan, capati, thosai, biskut, dan ubi keledek, keladi dan kentang.

Pilihlah bijirin atau hasil bijirin mil penuh seperti beras perang, tepung gandum mil penuh atau tepung atta, dan roti atau biskut mil penuh.





ARAS 2
Sayur-sayuran dan Buah-buahan

Sayur-sayuran dan buah-buahan terletak di Aras 2 Piramid Makanan. Makanan ini kaya dengan vitamin, mineral dan serat. Makanlah buah-buahan dan sayur-sayuran dengan banyak, dan pelbagaikan pilihan di dalamcsetiap hidangan.





ARAS 3
Daging, Ayam, Ikan dan Kekacang

Daging, ayam, ikan dan kekacang terletak di Aras 3 Piramid Makanan. Makanan ini kaya dengan protein, vitamin B, zat besi, zink dan magnesium. Pilihlah daging rendah lemak dan buang semua lemak yang kelihatan pada daging dan ayam. Sekali sekala tukarkan penggunaan daging dengan kekacang, kerana ianya rendah lemak dan kaya dengan serat. Contoh kekacang adalah kacang soya dan hasilnya (seperti tauhu dan tempe), kacang dhal dan kacang merah.

Hasil Tenusu

Hasil tenusu juga terletak di Aras 3 Piramid. Contoh hasil tenusu ialah susu, keju dan dadih. Makanan ini kaya dengan protein, kalsium dan biasanya diperkaya dengan vitamin D. Plihlah hasil tenusu rendah lemak.





ARAS 4
Lemak, Minyak dan Gula

Lemak, minyak dan gula, juga makanan yang kaya dengan bahan ini terletak di Aras 4 Piramid. Ini menunjukkan hanya sedikit sahaja makanan daripada kumpulan ini yang perlu dimakan.

Tuesday, October 13, 2009

Aktiviti Pendengaran

Aktiviti : Serang balas

Syarat dan peraturan

1. Mesti dimainkan di dalam kumpulan.
2. Setiap kumpulan seharusnya merangkumi lebih daripada dua orang.
3. Setiap kumpulan hanya boleh membalas, jika sekiranya kumpulan mereka siserang oleh pihak lawan.
4. pemain yang tidak dapat menyambut sorakan dikira kalah.

Cara-cara bermain

1. Kumpulan haruslah dibentuk terlebih dahulu.
2. Setiap kumpulan diwajibkan untuk menetapkan sorakan kumpulan yang bertemakan bunyi-bunyi yang terdapat di alam sekeliling kita. Contohnya seperti bunyi haiwan, kenderaan, barang pecah dan sebagainya.
3. Setelah setiap kumpulan memilih sorakan masing-masing, setiap ketua akan mengambil undi (lap tali lap) untuk menentukan pemenang.
4. Pemenang akan memulakan permainan.
5. Kumpulan pemenang akan menyorak kumpulan dan seterusnya mentorak kumpulan lain.
6. kumpulan yang disorak oleh kumpulan tadi akan menyerang balas semula.
7. Permainan diulang sehingga tinggal satu kumpulan sahaja.



Nama permainan: 7 Botol

Peserta: Tidak terhad
Alatan: -

Peraturan:

1. Peserta diminta membuat satu bulatan besar.
2. Peserta diminta menyebut sifir 7.
3. Semasa peserta membilang nombor, setiap nombor yang mempunyai angka 7 atau nilai yang berada di dalam sifir 7, contohnya:
• 7, 17, 27, 37,.....
• 7, 14, 21, 28,.....
akan digantikan dan disebut dengan perkataan ”botol”. Sebagai contoh:
• 1, 2, 3, 4, 5, 6, botol, 8, 9....
• botol, 15, 16, botol, 18, 19....
4. Peserta yang salah menyebut nombor atau botol tersebut, akan dikeluarkan dari permainan ini.
5. Pada akhir permainan, dua peserta sahaja yang akan berentap untuk menentukan siapakah juara permainan ini.

* Sifir 7 tersebut boleh ditukar dengan sifir-sifir lain agar lebih menarik dan mencabar. Permainan ini amat sesuai kepada murid yang sudah belajar sifir sehinggalah kepada orang dewasa.


Nama permainan : Cari pasangan

Cara mengendalikan permainan

1. Sebelum memulakan aktiviti, kenalkan kanak-kanak dengan bunyi-bunyi haiwan dan minta mereka untuk meneka bunyi haiwan-haiwan tersebut.
2. Setelah mereka dapat mengecam dan mengenal bunyi haiwan-haiwan tersebut, pecahkan mereka kepada dua kumpulan.
3. Setiap seorang kanak-kanak tersebut akan diberi watak seekor haiwan dan perlu mencari pasangan mereka yang terdapat kumpulan kedua.
4. Namun, mereka tidak boleh mengeluarkan suara tetapi hanya boleh mengeluarkan bunyi haiwan yang mereka perolehi dan mengecam bunyi yang sama untuk mencari pasangan mereka.
5. Tamat permainan. Minta mereka membunyikan watak haiwan yang mereka perolehi sebagai pengukuhan.



Permainan “Belalang dan Belatuk”


Permainan ini memerlukan kepekaan terhadap arahan yang diberikan. Pemahaman terhadap peraturan yang ditetapkan sangat diperlukan bagi mengelakkan kekeliruan.

Peraturan

1. Permainan ini memerlukan hanya dua kumpulan sahaja.
2. Setiap ahli kumpulan hendaklah sama bilangan ahlinya.
3. Guru akan memberi arahan apabila semua pemain bersedia.

Cara bermain

1. Guru menyebut kumpulan salah satu kumpulan. Ahli kumpulan tersebut hendaklah menangkap ahli kumpulan lawan. Contohnya, apabila guru menyebut nama kumpulan Belalang, ahli kumpulan tersebut dikehendaki menangkap ahli kumpulan Belatuk.
2. Ahli kumpulan hendaklah menangkap semua ahli kumpulan pihak lawan hingga kesemuanya tertangkap. Permainan diteruskan dengan arahan guru.
3. Gambar rajah susunan pemain:





Permainan “Arah dan Tunjuk”


Permainan memerlukan pemain peka terhadap arahan yang diberikan. Pemain juga hendaklah tahu apa yang ditunjuk dan tidak mudah tertipu dengan apa yang guru lakukan.

Peraturan

1. Pemain hendaklah memandang ke arah guru semasa permainan dijalankan. Tidak boleh menutup mata.
2. Pemain hendaklah mendengar apa yang guru arahkan.
3. Peserta dikira kalah atau terkeluar dari permainan ini apabila peserta salah menunjukkan bahagian muka yang dikehendaki.

Cara bermain

1. Pada mulanya, guru akan menunjukkan anggota bahagian muka dengan jari telunjuk seperti mata, hidung, dahi, pipi, telinga, bibir serta dagu.
2. Kemudian, guru meminta pemain agar mendengar arahan yang diarahkan sambil menunjukkan bahagian muka dengan betul.
3. Sementara itu, guru turut menunjukkan bahagian muka yang diarahkan tetapi tidak mengikut padanan yang betul. Contohnya, guru memberi arahan agar menunjuk hidung tetapi jari telunjuk guru menunjuk telinga.



INI SATU KISAH…

Pengenalan

Permainan ‘Ini Satu Kisah’ ini adalah satu permainan ringkas yang direka khas untuk mengasah bakat dan kemahiran mendengar serta kemahiran berfikir seseorang individu khasnya kepada kanak-kanak. Selain itu, permainan ini juga dapat menjadi aktiviti yang berfaedah yang dapat dimainkan pada masa lapang.

Peraturan

Sebenarnya tiada peraturan khusus yang diperuntukkan dalam permainan ini tetapi beberapa perkara haruslah diambilkira oleh pemain-pemain. Antaranya ialah:

• Jumlah pemain hendaklah sekurang-kurangnya 2 orang pemain. Namun jika lebih ramai pemain akan menjadikan permainan semakin menyeronokkan dan lebih mencabar.
• Masa yang diambil oleh seorang pemain untuk berfikir hendaklah tidak melebihi 3 saat atau pemain akan dikira ‘mati’ dan terkeluar dari permainan.
• Pemain tidak dibenarkan merujuk kepada mana-mana bahan atau sumber semasa dalam permainan.
• Seorang pengadil dan penjaga masa diperlukan untuk mengetuai permainan.


Bahan dan Alatan

Tiada bahan dan alatan khusus yang digunakan di dalam permainan ini.


Cara Bermain

• Semua pemain perlu duduk bersama dan membentuk satu bulatan penuh.
• Pemain akan membilang nombor giliran masing-masing.
• Permainan bermula apabila pengadil memberikan satu ayat yang tergantung contohnya “Pada suatu hari…”.
• Pemain pertama akan menyambung ayat yang diberikan oleh pengadil dengan pantas seterusnya diikuti oleh pemain-pemain lain mengikut giliran mereka.
• Pemain perlu memastikan ayat yang disambung haruslah sentiasa tergantung.
• Pemain tidak boleh menamatkan sesuatu ayat.
• Ayat yang disambung perlulah logik dan menarik untuk membentuk sebuah cerita dan tidak lari daripada sambungan ayat oleh pemain terdahulu.
• Masa yang diambil oleh pemain untuk menyambung ayat hendaklah tidak melebihi 3 saat atau pemain akan dikira ‘mati’ dan terkeluar dari permainan.
• Apabila salah seorang pemain ‘mati’ atau terkeluar, pengadil akan memberikan satu ayat baru untuk dimulakan semula oleh pemain yang tinggal.
• Permainan akan menjadi lebih sengit apabila setiap pemain diminta hanya memberikan satu perkataan sahaja untuk menyambung ayat.
• Sekiranya pemain gagal memberikan satu perkataan atau pun pemain memberikan lebih daripada satu perkataan, pemain itu juga akan dikira ‘mati’.
• Permainan akan berterusan sehingga hanya tinggal dua orang pemain sahaja dan mereka akan berselang-seli menyambung perkataan dengan pantas untuk membentuk cerita yang direka sendiri sehingga terdapat hanya seorang pemenang.



TELEFON ROSAK

Bilangan pemain: Tidak terhad
Kawasan : Kawasan lapang
Alatan permainan : Petikan pendek

Peraturan permainan :
I) Pemain pertama akan diberikan masa selama 30 saat untuk membaca petikan dan cuba mengingati sebanyak mana maklumat yang terdapat di dalam petikan tersebut.
II) Setelah 30 saat pemain pertama akan menuju kepada pemain kedua. Permain pertama tadi akan membisikkan maklumat yang telah dia peroleh daripada petikan tersebut kepada pemain kedua dan masa yang diberikan juga adalah 30 saat.
III) Setelah 30 saat pemain kedua akan menuju kepada pemain ketiga dan seterusnya membisikkan maklumat yang diperoleh daripada pemain pertama tadi kepada pemain yang ketiga. Masa yang diperuntukkan adalah 30 saat juga.
IV) Begitulah seterusnya, pemain ketiga akan mengulangi memberikan maklumat kepada pemain keempat. Permainan akan diteruskan sehinggalah kepada pemain yang terakhir.
V) Apabila tiba kepada pemain yang terakhir, dia akan berlari ke hadapan dan menyebut kesemua maklumat yang disampaikan kepadanya. Disini maklumat tersebut dapatlah kita banding bezakan sama ada ia tepat, berkurang, terlebih atau apa sahaja daripada maklumat asal dari petikan tadi.

Contoh petikan:

Mak cik Halimah menyuruh anaknya, Halimaton ke kedai Pak Halim seberang jalan sebelah pokok ketapang membeli kicap, beras, bawang, dan gula halus naik basikal tua milik Nek Mah.

Anak itu dilahirkan ke dunia

Sesuci bau bayi, sesuci itu diri mereka tanpa sebarang dosa. tugas kita sebagai pendidik jua samada mahu mencorakkan mereka menjadi seorang kanak-kanak yang berjiwa ape. berjiwa pemimpin, kita ajar dia cara pemimpin, berjiwa pereka, kita ajar dia aktiviti rekaan, berjiwa kental kita sebagai guru laksankan aktiviti yang menguji kekentalan mereka. namun begitu, product yang kita bakal kita keluarkan ini, harus dinilai dan difikir tentang kulitinya kepada dunia yang akan mendatang.. mahukah kita melahirkan pereka yang sanggup mereka pakaian yang mencolok mata,pereka yang sanggup mengurangkan kuantiti simen di dalam bahan binaan bangunan, pemimpin yang hanya memimpin untuk kekayaan dirinya, pemimpin yang tamak dengan harta dunia atau siapa mereka? itulah jawapnnya.. di tangan kita bakal guru Prasekolah yang sedang giat menuntut ilmu..jangan campurkan perkara yang baik dengan yang berlawanan.

"Dan janganlah kamu campuradukkan kebenaran dengan kebatilan dan (janganlah) kamu sembunyikan kebenaran,sedangkan kamu mengetahuinya"
ayat 42: Surah Al-Baqarah

kita yang berada di barisan guru yang diberi kelebihan kematangan yang berganda daripada bakal anak-anak didik kita semestinya mengetahui apa yang terbaik untuk diri mereka. apabila kehidupan selepas mati dipandang seagai tujuan yang pasti sudah tentu kita akan terfikirkan untuk membentuk pereka yang berjiwa Islam, bakal kontraktor yang tidak mengurangkan kuantiti simen dalam bahan binaan kerana takutkan Allah atau bakal pemimpin yang meletakkan tanggungjawabnya sebagai perkara pertama yang diingati selepas bangun daripada tidur atau lain-lain yang boleh meletakkan kesedaran kepada kita betapa pentingnya penerapan nilai-nilai Islam di dalam diri kanak-kanak kecil yang suci ini. justeru itu, bermula daripada detik ini, marilah kita sama-sama melakukan anjakan di dalam pemikiran kita. kita hasilkan aktiviti yang boleh mendidik diri mereka untuk menjadi bakal kontraktor berjiwa Islam,bakal doktor berjiwa Islam, bakal pemimpin berjiwa Islam.

BBM Tema Bunga

Lirik lagu: “Ku Petik Bunga”

Ku petik bunga mawar,
Ku letak di kepala,
Ku tanam sini sana,
Harum indah baunya.

Ku tanam pokok orkid,
Ku letak di jendela,
Ku pandang sini sana,
Makin berseri jadinya.

Ku pandang pokok kekwa,
Ku nampak kura-kura,
Ku main sampai senja,
Alamak solat ku terlupa.

Ku main pokok bunga,
Matahari namanya,
Ku petik ambil bijinya,
Habis layu jadinya.

Ku petik bunga raya,
Ku letak di telinga,
Semua orang gembira,
Bila tiba hari raya.

RPH Tema Bunga

Rancangan Pengajaran dan Pembelajaran Prasekolah

Nama kelas : Prasekolah Ibnu Sina

Bil. Murid : 25 orang

Umur : 5 dan 6 tahun

Komponan : Bahasa dan komunikasi

Masa : 08.00 pagi – 08.30 pagi

Tarikh : 18 Julai 2009

Tema : Tumbuhan

Subtema : Bunga

Kemahiran berfikir : Mengecam dan mengkategori serta mengeja dan menyebut.

Fokus MI : Kemahiran Interpersonal dan Kemahiran Muzik
Hasil pembelajaran : 2.2.2 Komponen Bahasa dan Komunikasi
- Menjawab soalan dengan tepat
3.3.1 Komponen Kreativiti dan Estetika
- Memberi gerak balas terhadap muzik melalui pergerakan

Objektif : Pada akhir pembelajaran murid dapat;
Seni Visual : Melakukan aktiviti kolaj dengan bantuan yang minima daripada guru.
Muzik : Menyebut jenis-jenis bunga dengan betul melalui aktiviti nyanyian
Psikomotor : Melakukan aktiviti pergerakan yang bebas semasa nyanyian lagu dimainkan

Pengetahuan sedia ada :Murid telah mengetahui beberapa jenis bunga

Penerapan nilai :Bersyukur, bekerjasama, menjaga persekitaran

Bahan bantu mengajar : Kad bergambar, bunga-bungaan hidup, komputer riba, LCD (Liquid Crystal Display),
persembahan ‘power point’, pembesar suara, lembaran kerja, kertas warna hijau dan merah,
gam dan pensil

Penggabungjalinan :Komponen fizikal, kognitif, kreativiti dan estetika, rohani serta moral dan sosioemosi.

Masa/ langkah Isi Strategi Sumber dan bahan Catatan
set induksi
(3 minit) Pengenalan kepada topik tumbuhan iaitu memfokuskan kepada bunga-bungaan. - Guru bersoaljawab berkenaan bunga bersama murid-murid.
- Murid-murid diminta menyatakan contoh bunga yang mereka ketahui.
- Guru menunjukkan beberapa contoh bunga yang sebenar kepada murid-murid
Lima kuntum bunga hidup
- Bunga matahari
- Bunga raya
- Bunga mawar
- Bunga orkid
- Bunga kekwa Penggabungjalinan Bahasa dan Komunkasi serta Kognitif
Langkah 1
(8 minit) Pengajaran berkenaan dengan nama-nama bunga dengan ejaan yang betul. - Guru menunjukkan ‘power point’ berkenaan dengan bunga kepada murid-murid.
- Guru menunjukkan kad bergambar bunga kepada murid-murid.
- Guru mengeja dan menyebut perkataan “bunga” dan meminta murid-murid mengulangi semula perkataan yang disebut oleh guru. - Kad bergambar
- Persembahan ‘power point’ Penggabungjalinan Bahasa dan awal Sains.
Langkah 2
(7 minit) Aktiviti berkumpulan - Guru membahagikan murid-murid kepada 5 kumpulan.
- Murid-murid diarahkan membentuk bulatan dan duduk setempat dalam kumpulan masing-masing.
- Guru memainkan lagu “Ku Petik Bunga”
- Guru menerang dan menunjukkan cara bermain berlatarkan lagu.
- Murid-murid bermain dalam kumpulan masing-masing sambil menyanyikan lagu mengikut lagu yang dirakam. - Komputer riba
- Pembesar suara
- Lirik lagu Penggabungjalinan komponen Fizikal, Sosioemosi dan Kreativiti dan Estetika.
Langkah 3
(10 minit) Lembaran kerja - Guru menunjukkan contoh lembaran kerja yang mengandungi gambar bunga yang telah siap dihias dengan menggunakan teknik kolaj
- Guru mengedarkan lembaran kerja yang mengandungi gambar bunga dan kertas bewarna dan meminta murid membuat kolaj mengikut contoh yang telah disediakan oleh guru
. - Lembaran kerja
- Kertas warna hijau dan merah
- Gam
- Pensil Penggabungjalinan komponen Fizikal serta Kreativiti dan Estetika
Penutup
(2 minit) Penutup topik tumbuhan - Guru menasihati murid-murid agar menghargai alam sekitar dengan mengekalkan keindahan tumbuhan
- Guru menunjukkan hasil kerja murid yang paling kemas dan menujukkan kepada murid-murid untuk dicontohi
. Komponen Kerohanian dan Moral
Refleksi Guru:

Murid:

BBM Tema Haiwan

KISAH NABI SULAIMAN DENGAN BURUNG HUD-HUD

Cerita ini mengisahkan tentang kisah Nabi Sulaiman dengan burung Hud-hud. (Sulaiman berkata), “Wahai manusia! Kami telah diajar bahasa burung dan kami diberi segala sesuatu. Sungguh, semua ini adalah kurniaan yang betul-betul daripada Allah”.

Seketika itu, Nabi Sulaiman pun mengumpulkan bala tenteranya yang terdiri daripada jin, manusia dan burung lalu mereka semua berbaris dengan tertib.

Dan Nabi Sulaiman memeriksa burung-burung lalu berkata, “mengapa aku tidak melihat burung Hud-hud, apakah ia termasuk yang tidak hadir?”

Akan kuhukum Hud-hud dengan hukuman yang berat atau kusembelih ia, melainkan ia datang kepadaku dengan alasan yang boleh diterima.

Maka tidak lama kemudian datanglah Hud-hud lalu ia berkata, “Aku telah mengetahui sesuatu yang belum engkau ketahui” Aku datang kepadamu dari negeri Saba

Sungguh aku dapati ada seorang perempuan bernama Balqis yang memerintah di negeri Saba. Aku dapati kaumnya menyembah matahari, bukan kepada Allah.

Burung Hud-hud pun diperintahkan oleh Nabi Sulaiman untuk mengutuskan surat kepada Ratu Balqis untuk menyuruh kaumnya menyembah Allah. Akhirnya, Ratu Balqis mendapat petunjuk dan hidayah daripada Allah. Semua kaumnya menyembah Allah.

RPH Tema Haiwan

Rancangan Pengajaran dan Pembelajaran Slot 30 Minit

Nama kelas : Prasekolah Wawasan

Bil. Murid : 25 orang

Jenis aktiviti : kelas

Umur : 5 dan 6 tahun

Kompenan : Kerohanian dan moral

Masa : 8.30 – 9.00 pagi

Tarikh : 5 Oktober 2009

Tema : Haiwan

Subtema : Binatang di zoo

Kemahiran berfikir : 1. Memberikan pendapat dan mengenalpasti jenis haiwan
2. Menjana idea
Fokus MI : Kecerdasan naturalistik

Hasil pembelajaran : 1.5 Beriman kepada rasul
1.5.3 Menceritakan kelebihan rasul : nabi sulaiman boleh berkata-kata dengan haiwan
4.7 Menjaga kebersihan dan menyayangi alam sekitar
4.7.5 Menyatakan cara menjaga dan memelihara haiwan dari kepupusan

Objektif : 1. Murid dapat membunyikan semula dan menyatakan jenis-jenis haiwan yang diperdengarkan dari
rakaman.
2. Murid dapat menyatakan cara penjagaan haiwan dari kepupusan
3. Murid dapat berinteraksi dengan guru dan rakan-rakan berkenaan dengan tema haiwan

Pengetahuan sedia ada : Murid telah mengenali beberapa jenis haiwan seperti kucing, lembu dan ayam.

Penerapan nilai : Bekerjasama, kasih sayang

Bahan bantu mengajar : Komputer riba, kertas A4 berwarna, gambar haiwan

Penggabungjalinan : Komponen fizikal, komponen kreativiti dan estetika, komponen bahasa dan komunikasi,
kompenan sosioemosi.



Langkah
Isi pelajaran
Strategi pengajaran & pembelajaran
Bahan Bantu mengajar
Catatan
Set induksi
(3 minit) Bercerita kisah Nabi Sulaiman dan burung Hud-hud - Guru menceritakan kisah Nabi Sulaiman dengan burung Hud-hud

- Buku cerita

Penggabungjalinan bahasa dan komunikasi

Langkah 1
(7 minit) Mengenal bunyi binatang
• Harimau
• Gajah

• Kuda
• Ayam
• Helang


- Guru memperdengarkan bunyi-bunyi haiwan yang terdapat di zoo.
- Guru bersoal jawab dengan murid jenis-jenis haiwan yang terdapat di zoo, ciri-ciri haiwan tersebut dan bunyinya.
- Guru meminta murid-murid membunyikan semula bunyi haiwan yang telah diperdengarkan.
- Komputer riba
- Pembesar suara Penggabungjalinan komponen fizikal, kognitif
Langkah 2
(8 minit) Melihat tayangan video tentang kepupusan haiwan - Guru menayangkan tayangan video tentang kepupusan haiwan.
- Guru bercerita tentang cara memelihara dan menjaga haiwan.
- Guru meminta pendapat murid-murid bagaimana menjaga haiwan daripada kepupusan.
- Video kepupusan haiwan
- Komputer riba
- Pembesar suara Penggabungjalinan komponen bahasa dan komunikasi, kognitif, sosioemosi

Langkah 3
(10 minit)
Menghasilkan buku skrap tentang haiwan di zoo.

- Guru membahagikan murid kepada 5 kumpulan.
- Guru mengedarkan gambar-gambar haiwan kepada setiap kumpulan.
- Guru meminta setiap murid menggunting dan menampal gambar haiwan pada kertas yang disediakan.
- Guru mengumpulkan semula hasil yang telah siap dan menyatukan semua hasil murid dalam bentuk buku skrap.

- Kertas A4 berwarna
- Gambar haiwan
Penggabungjalinan komponen kreativiti dan estetika, sosioemosi

Penutup
(2 minit)
Aktiviti nyanyian
- Nasyid 25 rasul pilihan
- Guru memperdengarkan lagu nasyid 25 rasul pilihan.
- Guru dan murid menyanyikan bersama-sama lagu nasyid 25 pilihan menggunakan rakaman yang telah disediakan.
- Rakaman lagu 25 rasul pilihan
- Komputer riba
- Pembesar suara
Penggabungjalinan bahasa dan komunikasi dan fizikal


Refleksi : ……………………………………………………………………………………………………………………………
……………………………………………………………………………………………………………………………………….
……………………………………………………………………………………………………………………………………….
……………………………………………………………………………………………………………………………………….

Monday, October 12, 2009

to mahirah

tq jer?? :-)