BLOGGER TEMPLATES - TWITTER BACKGROUNDS

Tuesday, October 13, 2009

BBM Tema Haiwan

KISAH NABI SULAIMAN DENGAN BURUNG HUD-HUD

Cerita ini mengisahkan tentang kisah Nabi Sulaiman dengan burung Hud-hud. (Sulaiman berkata), “Wahai manusia! Kami telah diajar bahasa burung dan kami diberi segala sesuatu. Sungguh, semua ini adalah kurniaan yang betul-betul daripada Allah”.

Seketika itu, Nabi Sulaiman pun mengumpulkan bala tenteranya yang terdiri daripada jin, manusia dan burung lalu mereka semua berbaris dengan tertib.

Dan Nabi Sulaiman memeriksa burung-burung lalu berkata, “mengapa aku tidak melihat burung Hud-hud, apakah ia termasuk yang tidak hadir?”

Akan kuhukum Hud-hud dengan hukuman yang berat atau kusembelih ia, melainkan ia datang kepadaku dengan alasan yang boleh diterima.

Maka tidak lama kemudian datanglah Hud-hud lalu ia berkata, “Aku telah mengetahui sesuatu yang belum engkau ketahui” Aku datang kepadamu dari negeri Saba

Sungguh aku dapati ada seorang perempuan bernama Balqis yang memerintah di negeri Saba. Aku dapati kaumnya menyembah matahari, bukan kepada Allah.

Burung Hud-hud pun diperintahkan oleh Nabi Sulaiman untuk mengutuskan surat kepada Ratu Balqis untuk menyuruh kaumnya menyembah Allah. Akhirnya, Ratu Balqis mendapat petunjuk dan hidayah daripada Allah. Semua kaumnya menyembah Allah.

0 comments: